De 5 oorzaken van slechte kwaliteit Voice over IP gesprekken

Een correcte werking van Voice over IP telefonie is in belangrijke mate afhankelijk van een goed functionerende internet en interne netwerk verbinding. In dit artikel staan we stil bij de internet verbinding, router en interne netwerk. Tevens geven we aan welke technische zaken van invloed zijn op een goede werking van IP telefonie.

Een goede werking van de telefooncentrale is te allen tijde de verantwoordelijkheid van de beheerder van de telefooncentrale. Onderstaande hebben we de 5 belangrijkste oorzaken van een slechte kwaliteit van IP telefonie op een rijtje gezet:

  1. Jitter
  2. Latency
  3. Slechte internetlijn
  4. Slechte router
  5. Slecht intern netwerk

1. Jitter

Jitter is een vaak voorkomend probleem van een verbindingloos/klapperend netwerk en pakketgeschakelde netwerken. Omdat de informatie (voice-pakketten) is verdeeld in pakketjes, kan elk pakket reizen langs een ander pad van de zender naar de ontvanger. Wanneer de pakketten aankomen op hun bestemming in een andere volgorde dan zij oorspronkelijk werden verzonden, is het resultaat een gesprek met slechte of gecodeerde audio.

Oplossing:

jitter buffers gebruiken. Een jitter buffer slaat de arriverende pakketjes tijdelijk op teneinde vertraging en variaties te minimaliseren. Normaliter zorgt uw IP telefonie provider voor het bufferen.

2. Latency

VoIP vertraging of latency wordt gekenmerkt als de hoeveelheid tijd die het duurt voor de spraak om van de mond van de spreker naar het oor van de luisteraar te komen. Wachttijd (latency) klinkt als een echo.

Oplossing:

Zorg voor een goede prioritering van het IP telefonie verkeer

QoS

Quality of Service (QoS) is de verzamelterm waarmee wordt aangeduid dat  VoIP-gesprekken te allen tijde voorrang moeten krijgen op andere datapakketen over een netwerkverbinding (LAN of internet) en dat dit gewaarborgd dient te worden. Er zijn verschillende manieren om QoS voor IP telefonie toe te passen, itzz gebruikt hiervoor twee manieren welke hieronder staan uitgelegd.
Allereerst ondersteunt itzz QoS op laag 2 (ethernet). Dit wil zeggen dat het via veel itzz EWAN-lijnen mogelijk is deze in aparte VLAN’s/EVC’s op te splitsen, waarbij voor Voice een prioriteitsklasse wordt ingesteld of hiervoor gegarandeerd bandbreedte beschikbaar is.

LET OP: Binnen het kantoornetwerk dient dit tevens juist ingesteld te worden op de aanwezige ethernet switches. Daarnaast kan door itzz voor sommige internet verbindingen QoS op laag 3 (IP) worden ondersteunt. De routers die dan worden geleverd kunnen op basis van bestemde IP-adressen VoIP-verkeer herkennen en hier automatisch prioriteit aan geven. Op deze manier wordt het mogelijk om voor voice en data, tegelijkertijd, één internet verbinding te gebruiken. itzz levert naast IP telefonie zelf ook internet verbindingen (Coax, glasvezel of DSL).

3. Slechte Internetverbinding

Om gebruik te maken van onze hosted IP telefonie diensten is een goede internet verbinding nodig. De meeste ISP’s zijn ontworpen voor surfen op het web en niet voor VoIP. Het transporteren van spraakpakketten is anders en vereist een extra set van internet-protocollen die uw provider mogelijk niet ondersteunt. Uiteraard is het mogelijk onze IP telefonie diensten af te nemen over een glasvezel of DSL-lijn welke niet via uw IP telefonie leverancier is geleverd. In dat geval kan deze leverancier echter geen garanties geven op de kwaliteit van de gesprekken en de dienstverlening. Het is aan te raden om voor IP telefonie een aparte internet verbinding of EVC te gebruiken, om zo kwaliteitsgaranties te kunnen bieden. Zie ook QoS hoofdstuk. Een aantal zaken zijn van belang wanneer u een internet lijn gaat inzetten voor onze hosted VoIP telefonie diensten.

Internet bandbreedte

itzz rekent voor Hosted IP telefonie met 64 tot 90 kilobit per seconde per gelijktijdig gesprek (zowel inkomend als uitgaand op G711 codec). Wanneer u bijvoorbeeld 8 gelijktijdige externe telefoongesprekken wilt kunnen voeren dient u rekening te houden met 1 Mb per seconde aan benodigde bandbreedte op uw internet verbinding (up en down en niet overboekt).

Oplossing:

Neem een Zakelijk internet verbinding met voldoende bandbreedte en minimale overboeking.

Failover

Bij gebruik van een lokale IP telefooncentrale kan het verstandig zijn een extra internet verbinding aan te leggen, naast de primaire internet verbinding, welke via een failover router (met 2 WAN aansluitingen) wordt gekoppeld aan de IP telefooncentrale. Bij een calamamiteit met een van de 2 verbindingen kunnen nieuwe gesprekken worden opgepakt via de back-up internet verbinding.

4. Slechte router

Het is niet aan te raden om uw IP telefooncentrale rechtstreeks op het internet aan te sluiten, hier zal een modem of router tussen moeten worden geplaatst. itzz levert in dergelijke situaties standaard Draytek routers welke voldoen aan alle eisen.

NAT

Om te zorgen dat er voor de IP telefonie dienst communicatie mogelijk is tussen uw netwerk (het LAN) en het internet (EWAN) dient de geleverde router een techniek genaamd Network Address Translation (NAT) toe te passen. Bij NAT worden virtuele poorten aan de WAN zijde toegewezen welke door de router worden gekoppeld aan interne IP-adressen en poorten. Voor een correcte werking van hosted VoIP diensten is het van belang dat de geplaatste router voldoende NAT sessies ondersteunt en dat er geen fouten zitten in de implementatie. Neem bij twijfel contact op met uw leverancier.

Firewall

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van NAT is er standaard een firewall aanwezig. Mocht er voor gekozen worden externe IP-adressen uit te delen aan de VoIP-toestellen dan is het absoluut een vereiste dat hier een firewall wordt tussen geplaatst. Wij raden aan om uitsluitend de door de leverancier genoemde poorten en IP-adressen toe te staan binnen de firewall.

5. Slecht lokaal netwerk

VoIP is minder dan 10 jaar oud. Veel bedrijven houden geen rekening met de kwaliteit van hogere eisen van IP telefonie. Als uw bedrijf besluit om zowel spraak en data over hetzelfde netwerk te routeren zonder de juiste configuratie van uw netwerk voor IP telefonie, kun je problemen met gesprekskwaliteit verwachten.

Oplossing:

Zorg voor een netwerk configuratie die is afgestemd op IP telefonie gesprekken. Uw lokale netwerk valt bij het leveren van alleen een hosted IP telefonie dienst in principe buiten de verantwoordelijkheid van de provider (tenzijde door ook door dit bedrijf aangelegd of dit specifiek is afgesproken in een ICT beheer contract). Bij een lokaal netwerk maken we onderscheid tussen: Ethernet switches en de aanwezige netwerk bekabeling.

Ethernet switches

Het is bij het uitrollen van een IP telefonie project aan te raden ten minste 100Mbit ethernet switches in te zetten welke via Auto Negotation de juiste poortsnelheid kunnen selecteren. Wanneer u gebruik wenst te maken van laag 2 Q0S dan dient de ethernet switch ook VLAN’s te ondersteunen. Ten slotte is het handig wanneer de ethernet switch Power over Ethernet (PoE) ondersteunt. De door itzz aangeboden Yealink VoIP toestellen kunnen hier gebruik van maken, waardoor u nog slechts 1 UTP kabel nodig heeft per toestel en geen additionele stroomvoorziening.
Optioneel biedt itzz ethernet switches van HP welke tevens geschikt zijn voor het inrichten van VLAN’s zodat uw PC ook achter het toestel kan worden gekoppeld en u hierbij netwerk bekabeling uitspaart.

Bekabeling

De aanwezige ethernet netwerk bekabeling in uw kantoor dient voor IP telefonie minimaal UTP Cat5 te zijn. Bij gebruik van Power over Ethernet wordt Cat5E of Cat6 bekabeling aangeraden. Het gebruik van de verkeerde bekabeling of onjuist aangelegde bekabeling kan leiden tot issues met gesprekskwaliteit welke buiten het domein van de meeste VoIP leveranciers vallen.

Deel uw ervaring: